Zaciski hamulcowe

Powstrzymanie prędkości każdego sprzętu odbywa się na zasadzie uchwycenia całości lub ewentualnie części energii kinetycznej pojazdu oraz rozdzieleniu jej. Zjawisko fizyczne występuje to naturalnie dzięki przyrządom, kultowymi jako hamulce. Dziś na rynku osiągalnych jest niezliczona liczba hamulców rowerowych, pośród jakich wyszczególnia się przeważnie cztery zestawy. Należą do nich: V-brake, hamulce tarczowe, szczękowe oraz właściwie niewykorzystywane już hamulce osiowe – oto zestawy naprawcze. Oprócz głównych grup można też wyróżnić hamulce cierne. W przyrządach tego rodzaju hamowanie przekręcenie pedałów roweru do tyłu wywołuje zatrzymanie pojazdu. Z reguły są montowane w rowerach rehabilitacyjnych i dziecięcych, wyjątki stanowią rowery miejskie. Hamulce nie znajdują zastosowania, jeśli mamy zamiar poruszać się w trudniejszych warunkach, bo wiąże się to przede wszystkim z ciężkością roweru, co nie jest wyznaczone przy długich męczących trasach. Należałoby jednak zastanowić się nad funkcjonalnością pozostałych, znacznie bardziej praktycznych hamulców.